سامانه ملی تدارکات صنعت ساختمان کشور، سامانه ای است متعلق به کلیه تولیدکنندگان مصالح و تجهیزات ساختمانی کشور که با هدف تمرکز فعالیت های تخصصی مهندسی فروش، بازاریابی، تبلیغات، مدیریت برند و صادرات تولیدکنندگان مصالح و تجهیزات ساختمانی و مهندسی خرید ( ارزیابی، استعلام، مناقصه و خرید ...) و تأمین مالی انبوه سازان صنعت ساختمان کشور با سرمایه گذاری بخش خصوصی شکل گرفته است.

شورای عالی سیاستگذاری و کارگروه‌های تخصصی سامانه، متشکل از مدیران کارخانجات و متخصصان ارشد صنعت ساختمان کشور می‌باشند.

طی 3 سال فعالیت سامانه، اطلاعات بیش از 30000 قلم کالا از 3800 تولید کننده در سامانه ثبت گردیده است و در این مرحله با واگذاری پنل مدیریت آن، به مدیران و کارشناسان تأمین کنندگان حاضر، سامانه وارد مرحله اجرایی می گردد.

با اطلاع رسانی در مرحله اول، بیش از 633 تولیدکننده معتبر کشورمان، پنل خود را دریافت نموده و تحت حمایت کارشناسان سامانه در حال تکمیل اطلاعات خود و آماده شدن برای دریافت و پاسخگویی به استعلام ها و مناقصات می باشند.

 

ساختار سازمانی سامانه

این سامانه که الگو گرفته از تجربیات ملی و بین المللی می باشد، در قالب ستاد مرکزی مستقر در تهران، نمایندگی های استانی ( بزرگترین شرکت ساختمانی هر استان ) و کارگزاران خرید و فروش در سطح کل کشور، مسئولیت ارائه خدمات تخصصی مهندسی فروش، بازاریابی، تبلیغات، برندینگ و صادرات به تولیدکنندگان مصالح و تجهیزات ساختمانی از یک طرف و ارائه خدمات مهندسی خرید و تأمین مالی به پروژه های عمرانی و تولیدکنندگان مصالح و تجهیزات ساختمانی را عهده دار خواهد بود. تصویر ذیل به طور خلاصه ساختار سازمانی سامانه و وظایف بخش های مختلف سامانه را نمایش می دهد.

 

فرآیند و مکانیزم عملیاتی سامانه

 
 

در قالب این سامانه، کلیه تولیدکنندگان مصالح و تجهیزات ساختمانی کشور، کالاهای خود را با جزئیات کامل (عکس های متعدد کالا، راهنمای تخصصی خرید، فیلم راهنما، پرسش وپاسخ و مشخصات کامل وسایل حمل) بدون هیچگونه محدودیتی معرفی می‌نمایند.

 

کلیه پیمانکاران و خریداران مصالح ساختمانی بالای 10,000 مترمربع ساخت‌و‌ساز، با مراجعه به کارگزاران فروش سامانه، یک دستگاه تبلت 12.2 اینچ (بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای) به رسم امانت تحویل گرفته و بدون نیاز به اینترنت کالاهای خود را پس از بررسی و مقایسه، انتخاب نموده و کلیه عملیات استعلام، مناقصه، انتخاب‌تأمین‌کننده برتر، دریافت پیش‌فاکتور، ثبت سفارش، پرداخت مبلغ و رهگیری وسیله حمل کالای خود بر روی نقشه تا لحظه تحویل را از طریق تبلت خود انجام می‌دهند.

کلیه تبلت ها از ساعت 2 تا 6 صبح هر روز در کل کشور بروزرسانی می‌شوند.

تصویر زیر به طور خلاصه فرایند معاملات در سامانه را نمایش می دهد.

 
 

خدمات سامانه به تأمین کنندگان

 

هدف از شکل گیری سامانه ملی ساختمان، انسجام بخشیدن به فعالیت های تخصصی مهندسی فروش، بازاریابی، تبلیغات، ارتقاء برند و صادرات تولید کنندگان مصالح و تجهیزات ساختمانی در سطح کل کشور می باشد.

 
 

برخی از خدمات سامانه به تأمین کنندگان

 

معرفی کلیه کالاها و تجهیزات تولیدی به پروژه های تحت پوشش سامانه ( با امکانات بسیار)

 

امکان پاسخ به استعلام ها و مناقصات خرید پروژه های تحت پوشش سامانه

 

اطلاع از درخواست های خرید پروژه های تحت پوشش، بدون هرگونه واسطه

 

امکان تأمین مصالح مورد نیاز پروژه های تحت پوشش سامانه در کشورهای همجوار

     

برخی از مزایای سامانه برای تأمین کنندگان

 

کاهش هزینه معرفی کالاها به انبوه سازان عمده کشور

 

امکان پاسخ به استعلام ها و مناقصات خرید پروژه های تحت پوشش سامانه

 

اطلاع از درخواست های خرید پروژه های تحت پوشش، بدون هرگونه واسطه

 

امکان تأمین مصالح مورد نیاز پروژه های تحت پوشش سامانه در کشورهای همجوار

 

حق الزحمه استفاده تأمین کنندگان از خدمات سامانه

 

سامانه ملی ساختمان متعلق به تولیدکنندگان مصالح و تجهیزات ساختمانی می باشد و با هدف کاهش هزینه های مهندسی فروش، بازاریابی و تبلیغات، از طریق تمرکز و انسجام بخشیدن به این فعالیت ها شکل گرفته است.

ثبت نام، معرفی کالا و پاسخ به استعلام ها برای تأمین کنندگان محترم هیچگونه هزینه ای در برندارد.

کارمزد سامانه فقط زمانی دریافت میگردد که استعلام و مناقصه مشتری منجر به خرید گردد.

کارمزد دریافتی برای فروش ، براساس توافق و رضایت طرفین و بر مبنای تصمیمات هیأت مدیره و شورای عالی سیاستگذاری سامانه، که خود از مدیران کارخانجات حاضر در سامانه می باشند مشخص می گردد.

هدف بر این است که کارشناسان فروش کارخانجات، پس از مدتی، در کارگزاری های سامانه مستقر شده و مبلغی که به عنوان کارمزد به سامانه پرداخت می گردد، معادل حق الزحمه همان پرسنلی باشد که در کارگزاری های سامانه مستقر شده اند.

در مجموع این کارمزد از مبلغ دریافتی عاملیت فروش یا نمایندگی و عرف صنف مورد نظر بیشتر نخواهد بود.

در خصوص کامزد سامانه، در مطالب بعدی، به تفصیل توضیح داده خواهد شد. تأمین کنندگان محترم، در این خصوص دلنگران نباشند. هدف اصلی سامانه کاهش هزینه های فروش آنان با تجمیع فعالیت های موازی می باشد، نه افزایش هزینه.

 

ثبت اطلاعات دقیق تأمین کنندگان در سامانه

 
 

ثبت اطلاعات کالاهای تأمین کنندگان با جزئیات کامل

 
 

امکانات پاسخ به استعلام ها و مناقصات خریداران

 
 

خدمات سامانه به انبوه سازان و خریداران

 

هدف سامانه ارائه خدمات تخصصی مهندسی خرید و تدارکات (بررسی کالا، استعلام، مناقصه و خرید) ، تأمین مالی به انبوه سازان صنعت ساختمان می باشد.

استفاده از خدمات سامانه ( استعلام، مناقصه و خرید ... ) برای کلیه انبوه سازان و مشتریان سامانه هیچ هزینه ای نداشته و نخواهد داشت.

 
 

برخی از خدمات سامانه به انبوه سازان

 

امکان بررسی کالاها و تجهیزات مورد نیاز خود به طور دقیق و بدون نیاز به اینترنت

 

بهره مندی از صدها راهنمای خرید تخصصی به همراه فیلم و پرسش و پاسخ های تخصصی

 

امکان درخواست استعلام و برگزاری مناقصه خرید از تأمین کنندگان در کمترین زمان و هزینه

 

بهره مندی از نقطه نظرات دیگر مشتریان و ارزیابی آنان از محصولات دیگر کارخانجات

     
 

امکانات جستجو، بررسی و انتخاب کالا توسط خریداران

 
 

امکانات معرفی (مشخصات فنی و راهنمای خرید) کالا توسط خریدار

 

 

امکانات مدیریتی خریدار (استعلام، مناقصه، درخواست خرید و پرداخت)

 
 

معرفی شرکت بهره بردار سامانه

 

به منظور مدیریت بهره برداری و عملیاتی نمودن برنامه های عملیاتی و توسعه ای سامانه تدارکات صنعت ساختمان کشور، شرکت "توسعه تجارت هوشمند ماندگار" (سهامی خاص) به ثبت رسیده است.سرمایه اولیه این شرکت معادل 50 میلیارد تومان می باشد که در قالب 500 بلوک 100 میلیون تومانی به 500 تولیدکننده منتخب واگذار میگردد.

شورای عالی سیاستگذاری و کارگروه‌های تخصصی سامانه، متشکل از مدیران کارخانجات و متخصصان ارشد صنعت ساختمان کشور می‌باشند.

 

 

نمایندگی سامانه در استان خراسان رضوی

 
به نقل از سایت : sakhtemankala.ir